Tillgänglighetsredogörelse

Denna tillgänglighetspolicy gäller tjänsten www.kimitoapotek.fi som upprätthålls av Kimito apotek.

Vår tjänst omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. Tjänstens tillgänglighet har bedömts av vår partner som ansvarar för den tekniska implementeringen av onlinetjänsten.

Vi vill att vår tjänst ska vara tillgänglig för alla. Instruktioner för att ge feedback finns i slutet av redogörelsen. 

Hur tillgänglig är vår tjänst?

 Vår tjänst uppfyller delvis de tillgänglighetskrav som anges i lagen. 

Innehåll som inte är tillgängligt 

Innehållet i vår tjänst har vissa tillgänglighetsproblem. Nedan kan du se en lista över de problem som vi är medvetna om. 

Navigering och tangentbordsanvändning 

  • Genvägen "Gå till innehåll" visas inte när tangentbordsfokus tas emot. (WCAG 2.4.7)
  • Tangentbordets fokusindikator är inte tillräckligt framträdande och har inte alltid tillräcklig kontrast mot bakgrunden. Fokusindikatorn kan också försvinna ur sikte efter vissa åtgärder, till exempel kundvagnsikonen. (WCAG 2.4.7, WCAG 2.2 Nytt kriterium 2.4.13)
  • Alla åtgärder kan inte nås med tangentbordet. Till exempel finns det brister i huvudmenyn och filtreringsfunktionen för produktlistor i mobilvyn. (WCAG 2.1.1)
  • Huvudmenyn för navigering stängs om markören flyttas utanför menyn. (WCAG 1.4.13)
  • Länkarna i användarvillkoren i avsnittet "Leverans" i kundvagnen sticker inte ut från det omgivande innehållet. Kontrasten mellan länkar och annan text bör vara 3:1 eller så bör länkar separeras från innehållet, till exempel genom understrykning (WCAG 1.4.1) 

Textekvivalenter av bilder och användargränssnitt 

  • Servicefunktionerna innehåller ikoner, vars visning för en skärmläsaranvändare skulle orsaka onödig upprepning, eftersom funktionen också innehåller text som säger samma sak. Till exempel är ikonerna för knappar "Öppettider" och "Mitt konto" inte programmatiskt dolda. (WCAG 2.4.4) 
  • Textmotsvarigheten till knappen för att stänga mobilmenyn är "x". (WCAG 2.4.4)
  • Tjänsten innehåller länkar och knappar som inte har textmotsvarigheter. Dessa inkluderar till exempel karusellknapparna samt länkarna och ikonerna för sociala medier i det nedre fältet. (WCAG 1.1.1, 2.4.4) 
  • Textmotsvarigheten till tjänstens logotyp är endast "Butikslogotyp". En lämplig textmotsvarighet skulle vara butiksnamnet. (WCAG 1.1.1) 
  • I funktioner som riktar sig till användare av hjälpmedel skiljer sig innehållets språk från sidans språk. Till exempel är texten i genvägen "Gå till innehåll" alltid på engelska. Det finns också engelsk text i produktbildgallerifunktionen och produktlistningens paginering. Språket bör vara detsamma som i annat innehåll. Om det finns anledning att använda ett annat språk bör språkändringen markeras programmatiskt. (WCAG 2.4.4, 3.1.2) 

Förståelighet och tydlighet 

  • På stora skärmar överensstämmer inte alltid innehållets visuella ordning och den programmatiska läsordningen. Till exempel är filtren och sökresultaten på produktgruppsidan i en annan ordning, liksom produkterna i kundvagnen och sidofältet. (WCAG 1.3.2, 2.4.3) 
  • En skärmläsaranvändare kan ha svårt att förstå vilken produkt knappen "Lägg till i önskelistan" är relaterad till, eftersom knappen finns före produktnamnet i läsordningen. (WCAG 2.4.4)
  • Rubriknivåer har inte alltid använts logiskt, utan har snarare hoppats över. (WCAG 1.3.1) 
  • Det kan vara svårt för skärmläsaranvändare att verifiera att en produkt har lagts till i varukorgen. Om produkten läggs till i varukorgen ändras sidan, och statusmeddelandet finns bara bland sidans innehåll. (WCAG 4.1.3) 
  • Den programmatiska statusen som anger att språkmenyn har öppnats uppdateras inte när menyn öppnas eller stängs. (WCAG 4.1.2). 
  • Det rekommenderas att textmotsvarigheten till språkmenyn är "Välj språk" på det aktiva språket såväl som på andra servicespråk. 

Formulär 

  • Etiketterna för sökfältet och dess knapp är ofullständiga. (WCAG 3.3.2) 
  • Fel som uppstår när man fyller i formulär visas inte alltid för användaren, eller så visas bara några av felen. Till exempel finns det brister i formuläret "Leverans" i kundvagnen. (WCAG 3.3.1, 3.3.3). 
  • Relaterade inmatningsfält (flerval, radioknappar) grupperas inte alltid programmatiskt (fältuppsättning), och grupprubriken är inte kopplad till fältet programmatiskt. Det finns brister till exempel i produktlistningsfiltren. (WCAG 3.3.2) 

Kontraster 

  • Det finns inte alltid tillräcklig kontrast mellan texten och bakgrunden. Till exempel, på produktlistningssidan innehåller avsnitten "Senaste beställningar" och "Min önskelista" länkar med otillräcklig kontrast. (WCAG 1.4.3.) 
  • Kontrasten mellan användargränssnittskomponenter och deras bakgrund är inte alltid tillräcklig. Till exempel har knapparna i bildkarusellen inte tillräcklig kontrast. (WCAG 1.4.11) 

Användning av bilder 

  • Tjänsten innehåller bilder för vilka textekvivalenter inte har definierats. (WCAG 1.1.1) 
  • Vissa av bilderna i tjänsten innehåller text, men textinnehållet saknas i bildens textekvivalent. (WCAG 1.1.1, 1.4.5) 

Feedback och kontaktuppgifter 

Om du upptäcker några tillgänglighetsproblem på webbplatsen, vänligen ge oss feedback först. Hantering av feedback ansvaras av vår kundtjänst, som du kan kontakta via detta kontaktformulär eller via e-post på kimito.apotek@apteekit.net.

Vi svarar dig inom två veckor. 

Tillsynsmyndighet 

Om du inte är nöjd med det svar du får från oss eller inte får något svar inom två veckor kan du göra en anmälan till Traficom. 

Instruktioner för hur du gör en anmälan finns på Traficoms webbplats.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter 

Finlands Transport- och kommunikationsverk 
Traficom 
Enheten för digital tillgänglighet och tillgänglighetsövervakning
PB 320 
00059 TRAFFICCOM
www.saavutettavuusvaatimukset.fi/sv
saavutettavuus(at)traficom.fi
Telefonväxel: 029 534 5000